1. DÖNEM8. SINIFBTY DERSİ

8. Sınıflar -> 13. Hafta – Programlama (Değişkenler)

Programlama (Değişkenler)

Merhabalar! Bu haftaki konumuzda sizlerle birlikte Veri , Değişken kavramlarını öğreneceğiz. Small Basic uygulamasında değişkenlerle nasıl işlemler yapabiliriz onun üzerinde duracağız ve programlarımızda kullanıcıdan alınan bilgilerin nasıl işlenip kullanılabileceği ile ilgili işlemler yapacağız.

Haydi ! O zaman Veri kavramıyla işe başlayalım. Eminim veri ( data ) kelimesini hepiniz duymuşsunuzdur.

Veri ; Bilgisayarın alabildiği , işleyebildiği, sonuç üretebildiği ve saklayabildiği her şeydir. Bilgisayara donanımlar yardımıyla aktardığımız metin , sayı ,ses ve görüntüler verileri oluşturur.  Bir program oluşturulurken de kullanıcıdan alınan bu veriler işlenerek sonuçlar ortaya çıkarılır. O yüzden kodlamada veriler önemli bir yer tutmaktadır.

 

Kullanıcıdan aldığımız bu verileri programımızın içinde bazen birden fazla yerde kullanmak isteriz. İşte o zamanda yardımımıza Değişkenler yetişir. 

Değişken ; bir bilgisayar programının çalışma süresince gereksinim duyduğu verileri depolamak için kullandığı program nesneleridir. Bir program çalışmaya başladıktan sonra hatırlamak ve kullanmak isteyebileceği verileri değişkenler içinde depolar , gereksinim duyulduğunda çağırır ,kullanır ve isterse yine değişkende depolamaya devam eder.

Değişken kullanımlarına hepiniz şahit olmuşsunuzdur aslında. Mesela bir internet sitesine üye olduğunuzda , üyelik işlemleri için sizden bir kullanıcı adı ve şifre ister. O siteye her giriş yaptığınızda o kullanıcı adını ve şifreyi kullanırsınız. İşte girdiğiniz bu kullanıcı adı ve şifre bir değişkende saklanır. Siz site içerisinde gezinirken sitenin her sayfasında girmiş olduğunuz kullanıcı adıyla size hitap edilir. ” Hoşgeldiniz  xxx ” gibi. İşte bu da değişkende saklanan verinin çağırılarak kullanılmasına örnektir.

Programlama dillerinde değişkenleri tanımlamak ve kullanmak oldukça basittir.  Yazdığın programın çalışma süresince bir veriyi hatırlamak istiyorsan sadece saklamak istediğin verinin içeriyle ilgili bir değişken isimi belirlemek ve veriyi o değişkene atamaktır. Bir programda istediğin sayıda değişken belirleyip kullanabilirsiniz.

Peki Small Basic uygulamasında biz değişkenleri nasıl  kullanacağız? İlk olarak değişkenlerin isimlendirmesinden bahsedelim.

Değişkenlere isim verirken dikkat etmemiz gereken noktaları şöyle sıralayabiliriz ;

1. Değişken isimlendirirken değişkende saklamak istediğimiz veri ile ilgili bir isim seçin.

2. Değişken isimleri mutlaka bir harf ile başlamalıdır.

3. Değişken ismindeki ilk karakterden sonra harf, rakam ya da alt çizgi ( _ ) kullanılabilir. Yalnız Türkçe’ ye özgü           ı,ö,ü,ğ,ş,ç gibi harflerin kullanılmamasında fayda vardır.

4. Değişken isminde boşluk bırakılmaz.

Değişkenlere verileri iki türlü olarak atayabilirsiniz. İlki programlamayı yapan kişi tarafından değişkene bir değer atanmasıdır. İkincisi ise kullanıcılar tarafından değişkene bir değer atanmasıdır.

Programlamacı olarak değişkene bir değer  nasıl atanır onu bir örnekle görelim. Diyelim ki “isim” diye bir değişkenimiz var ve bu değişkene  ” Ayşe ” diye bir değer atamak istiyoruz. Ve bu değişkene atadığımız değeri ekrana yazdıracağız. Bunu aşağıdaki kodları yazarak yapabiliriz.

KODLAR EKRAN GÖRÜNTÜSÜ

 

Bir örnek daha yapalım. Hem eski öğrendiğimiz kodları hatırlayalım hem de değişken konusunu pekiştirelim. ?

ÖRNEK
1.Yazı arkaplan rengi mavi olarak belirlensin.

2. Yazı rengimiz beyaz olsun.

3. “adres” adıyla bir değişken belirleyelim ve değişkene “Lüleburgaz” diye değer atayalım.

4. Ekrana “Yaşadığım yer : değişkendeki değer ” yazdıralım.

Örneği incelersek 4 satırlık bir komut yazmamız gerektiğini görürüz. İlk satırda arkaplan rengi değişeceği için BackgroundColor komutu , İkinci satırda yazı rengi değişeceği için ForegroundColor  komutu , üçüncü satırda değişken ataması , dördüncü satırda ise ekrana yazı yazdıracağımız için WriteLine  komutunu kullanmalıyız. Aşağıda komutları ve ekran görüntüsünü görebilirsiniz.

KODLAR EKRAN GÖRÜNTÜSÜ

Peki kullanıcıdan alınan veriler nasıl değişkenlerde depolanır. O zaman TextWindow.Read() komudunu kullanmamız gerekmektedir. Bu komut klavyeden girilen bilgilerin okunmasını ve belirlenen değişken içinde saklanmasını sağlar. Bir örnek ile nasıl kullanıldığını öğrenelim.

 

ÖRNEK
Uygulama çalıştırıldığında ilk olarak ekrana ;

  1. “İsim ve Soyadınızı Giriniz” diye bir mesaj gelsin.
  2. Arkasından biz adımızı ve soyadımızı giriş yapalım.
  3. Uygulama bize ” Hoşgeldiniz Sayın : kullanıcının girdiği veri” diye bir mesaj versin.

Örneği incelersek 3 satırlık bir komut yazmamız gerektiğini görürüz. İlk satırda  ekrana yazı yazdıracağımız için WriteLine  komutunu kullanmalıyız. 2. satırda kullanıcının klavyeden girdiği verileri okutup bir değişkene atayacağımız için değişkenimizi ( biz bu alıştırmada değişkene kullanıcı diyelim.) ve Read( )  komutunu kullanacağız. Son satırda yine ekrana yazı yazdıracağımız için WriteLine  komutunu kullanmalıyız. Hadi aşağıdaki komutları inceleyelim.

KODLAR EKRAN GÖRÜNTÜSÜ

 

ÖRNEK
Uygulama çalıştırıldığında ilk olarak ekrana ;

1-” Sorulan sorulara doğru  cevaplar veriniz.” diye bir mesaj gelsin.

2. ” Adınız ve Soyadınız ” yazsın.

3. Kullanıcı bilgi girişi yapsın. ve uygulama bunu isim değişkeninde saklasın.

4. ” Hoş geldiniz “+ isim değişkenindeki değer yazılsın.

5. ” Yaşınız kaç?” diye bir mesaj gelsin.

6. Kullanıcı bilgi girişi yapsın ve uygulama bunu yaş değişkeninde saklasın.

7. ” Yaşadığınız yeri giriniz” diye mesaj gelsin.

8.Kullanıcı bilgi girişi yapsın ve uygulama bunu yer değişkeninde saklasın.

9. İsim değişkeni + boşluk +yaş değişkeni+ “yaşında ve ” + yer değişkeni +” yaşıyor” diye mesaj yazılsın ekrana.

 

Örneği incelersek 9 satırlık bir komut yazmamız gerektiğini görürüz. Uzun görünmesi sizi korkutmasın aslında hep aynı işlemleri yapacağız. Haydi önce kendin yapmayı dene yapamazsan aşağıdaki komutları inceleyebilirsin.

KODLAR EKRAN GÖRÜNTÜSÜ

 

SIRA SENDE!
Uygulama çalıştırıldığında ilk olarak ekrana ;

1-” Adınızı giriniz ” diye bir mesaj gelsin.

3. Kullanıcı bilgi girişi yapsın. ve uygulama bunu isim değişkeninde saklasın.

4. ” Hoşgeldiniz “+ isim değişkendeki  değer yazılsın.

5. ” Almak istediğiniz ürün adını giriniz” diye bir mesaj gelsin.

6. Kullanıcı bilgi girişi yapsın ve uygulama bunu ürün değişkeninde saklasın.

7. ” Almak istediğiniz ürün adedini giriniz” diye mesaj gelsin.

8.Kullanıcı bilgi girişi yapsın ve uygulama bunu miktar değişkeninde saklasın.

9. İsim değişkeni + ” ” + miktar değişkeni+ ” adet ” + ürün değişkeni + ” almak istiyor. Sipariş hazırlanıyor.” diye mesaj yazsın.

 

 

Sevgili meslektaşlarım bu dersin günlük planına Evraklar/Günlük Plan/ 8.Sınıf/1.dönem/ 13.Hafta kısmından ulaşabilirsiniz. Menüye gitmek için tıklayın.

 

Bizi takip edin:
Pin Share

2 thoughts on “8. Sınıflar -> 13. Hafta – Programlama (Değişkenler)

  • muratozdas

    hocam harika ders içerikleri tasarlıyorsunuz..emeğinize sağlık..Rabbim gücünüzü daim etsin..

    Yanıtla
    • Yorumunuz için çok teşekkür ederiz hocam. Böyle geri dönüşleri görmek mutlu ediyor bizi 🙂

      Yanıtla

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir